«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

به مناسبت سفر دکتر هیئت به ترکیه

دکتر جواد هیئت پزشک و پژوهشگر آذری که رویکرد متفاوتی به تاریخ ایران دارد اخیرا به ترکیه مسافرت کرده است.

همان طور که می دانید پان ترکان احترام زیادی برای ایشان قائل هستند و به وی تاسی می کنند. اما بسیاری از آنان از دیدگاههای وی آگاه نیستند و حتی یک بار هم کتاب وی را نخوانده اند. هیئت مانند سایر پان ترکان همچون زهتابی که سواد و جایگاه علمی زیادی هم ندارد معتقد نیست که گروهی به اسم ترکان از از دیر باز یعنی مثلا 7 هزار سال پیش در شمالغرب زندگی می کردند. وی فردی واقع گرا و با مطالعه تری است بنا براین همچون کسروی و بسیاری دیگر معتقد است که ترکان حداکثر از دوره سلجوقی وارد آذرآبادگان ما شده اند. تفاوتی که قرائت وی با سایرین دارد این است هیئت می گوید باید به هویت ایت عناصر خارجی مشروعیتی داده شود و الخ...

در این نوشته نمیخواهم وارد همه جزئیات این داستان شوم و تنها اشاره می کنم و دوستان علاقه مند می توانند به کتاب خود هیئت و سایر آثار مربوطه مراجعه کنند. در زیر نوشته ای از علی عجمی عزیز را در خصوص یکی از میزگردهایی که دکتر هیئت در آن حضور دارد و با احترام از ایرانیت و هویت ملی یاد می کند می آوریم.

امید است پانترکان با مطالعه نظرات هیئت در این دو صفحه کوتاه قدری هم به منش وی رویکرد متمدنانه ی وی به هویت ملی توجه کنند  و قدری به خود آیند.




علی عجمی 

پیکره ای را که می نگرید ,نشان گر بخشی از یک میز گرد است که در سالهای پایانی دهه هفتاد برگزار شده و گروهی شامل دکتر پرویز ورجاوند ،دکتر حمید ابریشمی و دکتر جواد هیئت و چند شخصیت دیگر در آن کرد امده اند تا پیرامون ایران و اقوام به مناظره بپردازند و ماحصل این میز گرد در شماره های 8 و 9 فصل نامه مطالعات ملی درج شده که اصل گفتار مربوط به دکتر جواد هیئت را درج کرده ام.

بخش مربوط به دیدگاه های دکتر جواد هیئت را از آن روی آورده ام تا نشان دهم،تفاوت این پژوهشگر اذربایجانی با جریان بی ریشه و نژاد گرای پانترکی از زمین تا آسمان است.به راستی که باید گفت از بررسی معدل ارای دکتر هیئت به هیچ روی آبی برای جریان بیگانه گرا و بی دانش پانترکی گرم نمی شود.سال گذشته در سفری که به باکو داشتم دیداری با جناب اقای دکتر هیئت داشتم و در حد بضاعت خودم نقد هایی بر پاره از آرا و دیدگاه های ایشان...بایستی اذعان کنم که با ادب تمام پذیرای نقد هایم شدند و اگر چه نه ایشان و نه من مجاب نشدیم ،اما دکتر هیئت نشان دادند که از جنس و تبار دیگری هستند و همواره روش برخورد و زاویه دیدگاهی ایشان بکلی از بیگانه گرایان بی دانش جریان نژاد گرای پانترکی متفاوت است.ایشان آشکارا بیان کردند که اینک جریان پانترکیسم همگام با جریانی که تنها مدعی است زبان فارسی و بس همچون دو تیغه قیچی همگام عمل می کنند تا هویت فرهنگی-بومی ما آذربایجانی ها را مخدوش سازند . ایشان گلایه ها از جریانهای مدعی اذربایجان دوستی داشتند که به زعم ایشان بیشترین اسیب را متوجه منافع اذربایجان و زبان ترکی اذربایجانی می کنند.نیک می دانیم که دکتر هیئت از تبار اذربایجانی هایی هستند که با وجود تحصیلت در استانبول همواره اسلوب ادبی اصیل اذربایجانی نگاری را به شیوایی رعایت می کنند و کیست که نداند نشریه وارلیق-فارغ از پاره ای ناکاستی ها در بیان رخداد های تاریخی که غالبا از قلم دکتر هیئت نیست ،همواره در خدمت زبان ترکی اذربایجانی بوده و بیش از 30 سال است که ازادانه در این راه گام بر می دارد.

دکتر جواد هیئت در این میزگرد روشن گر ،سخن خود را با شعری ایراندوستانه این چنین آغاز می کند:

چو ایران نباشد تن من مباد...

او مقوله اقوام ایرانی را از زاویه اشتراکات می نگرد و در گفتمان او بیش از هر چیز تعلق به فرهنگ ایرانی و ایرانیت متجلی و هواید است.می گوید نقاط اشتراک مهم است و وجوه افتراق میان اقوام ایرانی ثانوی است و تاکید دارد که همه ما از ارس نشین تا بندر عباس ایرانی هستیم و تنها افتراقمان که ثانوی است همانا فرهنگ محلی و زبان محلی است و نه بیشتر می گوید ما ایرانی هستیم و می خواهیم با هم زندگی کنیم.اینها سخنانی درست و منطقی هستند اما زیبا ترین بخش سخن دکتر هیئت اینجاست که می کوشد در مقام یک پژوهشگر ارزنده ،تاکید کند این مباحثات به هیچ روی نبایستی واجد تعلقات نژادگرایانه باشد...او از ملت ایران سخن می گوید..از ارس تا بند ر عباس را متعلق به هویتی یگانه می داند و هوشمندانه نظر می دهد...مفاهیم هویت ملی ،ترکان ایرانی ،آذری ،همه مفاهیم فرهنگی هستند و رابطه ای با نژاد ندارند...بایستی گفت آفرین بر دکتر جواد هیئت که این گونه می اندیشد و رابطه خود را با فرهنگ ایرانی و اشتراکات البته با نظر داشتن وجوه افتراقی که به زعمش عمده نیستند نشان می دهد.
اگر چه به بسیاری از آرا و دید گاه های تاریخی-ادبی دکتر جواد هیئت ،نقد هایی مستند و جدی وارد است اما بایستی اذعان کرد که منسوب ساختن ایشان به جریان بی هویت ضد ایرانی پانترکیسم جفایی بر ایشان است و به هیچ روی شایسته ارباب خرد و معرفت نیست ..من به احترام این پیر خادم زبان ترکی آذربایجانی -با وجود مرزبندی با پاره ای از دیدگاه هایشان -کلاه از سر بر می دارم..اویی که ایرانیت ایرانی را فارغ از انتساب به هر تبار و زبان محلی نکته عزیمت و اوج دانسته است.اگر چه اطمینان دارم ایشان همواره پذیرای هر نقد و دیدگاهی هستند. 

نظرات 3 + ارسال نظر
حامد یکشنبه 22 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 10:11 ق.ظ

جالب بود.اصلا درباره هیئت اینطوری فکر نمیکردم
لطفا مطالب بیشتری درباره ایشون وسایر شخصیتها بذارید تا آدم همه رو با یک چوب نزنه.
خیلی ممنون

غلی چهارشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 12:00 ق.ظ

راستی اگر این حرفهای شما درسته چرا ایشان که از مولفین کتابهای تارخ مدارس اذربایجان جعلی هستند تاریخ رو وارونه نشان میدند وتخم کینه را در دل بچه ها میکارند مثل کنان بیگ در سریال ezal

دکتر ناتاریان چهارشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:03 ق.ظ

این چنین سخن راندن راجع به اساتید بزرگی چون استاد هیئت و پروفسور زهتابی اصلا شایسته نیست توصیه میکنم با علم و دانش اندک راجع به این بزرگان قضاوت نکنید و با دید باز و بدون غرض ورزی بحث کنید
حامد جان هر سخنی را باور نکن بدون اینکه علمی راجع به ان داشته باشی
لازم به ذکر است ترکی در دنیا یک زبان مستقل شناخته میشود اما فارسی هنوزم که هنوز یک گویش عربی است...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد