«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

نگاهی به کنش اجتماعی آذری ها و نسبت آن با هویت ملی

هنر آذربایجان و هویت ملی 

تابلو فرش تخت جمشید، اثر هنرمندان تبریزی

عمق ضمیر و آرمان ها و علایق مردم را می توان از هنر و هنر آفرینی هنرمندانش فهمید. هنرمند آذربایجان به چه می اندیشد و آرمانش چیست؟ 
نگاهی به هنرمندان آذری در عرصه نقاشی،خطاطی،موسیقی و آوازخوانی و فرشبافی بیاندازید. در میان هزاران خواننده و موسیقی ساز ایرانی به بینید چند تن از آن ها آذری هستند. از گوگوش تا داریوش اقبالی خواننده ها و موسیقی دان های زیادی وجود دارند که در میان مردم محوبیت کسب کرده اند و اعتباری دارند. این خواننده ها همه افرادی وطن پرست و ایران دوست به شمار می روند. زندگی خصوصی و تمایلات شخصی شان ارتباطی به ما ندارد، مهم این است که خیلی از افراد آن ها را دوست دارند و آن هم به عنوان یک آذربایجانی به ایران و هم میهنان خود عشق می ورزند و الگو جامعه اند. چند سال پیش بود که داریوش اقبالی آهنگی ساخت در خصوص آذبایجان و در آن به تقبیح پان ترکان و تجزیه طلبان خائن پرداخت. بزرگ ترین دشمن کسانی که خود را هویت طلب می دانند، آذربایجانی ها هستند. آذربایجانی حتی با تنفس خودش نشان می دهد که با ترک گرایی مخالف است و با تمام وجودش ایران و ایرانیت را دوست دارد.

در نوزوز نگاهی به مسافران نوروزی داشته باشید. در 12 روز نوروز و به ویژه در روزهای نخست آذربایجان از سکنه خالی می شود. مردم برای مسافرت به کدام شهرها می روند؟
بیشتر آذریها راهی شیراز می شوند و تا نوروز را در تخت جمشید بگذرانند. این یک سنت ملی که دست کم هر ایرانی یک بار در عمرش انجام می دهد،سپس مزار سعدی و حافظ و شاه چراغ و ... مشهد یکی دیگر از شهرهای بزرگی است که مردم به آن مسافرت می کنند. مرقد امام رضا، مقبره فردوسی،خیام ،عطار و... 
اصفهان  از دیگر مقصد های آذری ها است. نوع کنش اجتماعی و رفتاری روزمره را بنگرید. علاقه به ایران و بازشناسی مجدد ایران برای ما آذری ها بسیار مهم است.
نقش و نگارهای فرش تبریز را مشاهده کنید. همه فرش های برجسته تبریزی از یک چیز حکایت دارند: ایرانیت. تخت جمشید و اماکن ملی و باستانی کشورمان اولین ترجیح بافندگان تبریزی است. مادر در ایرانیم، ایران در ماست!
نظرات 4 + ارسال نظر
خراسانی پنج‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:42 ب.ظ

آذربایجانی هر جا ی ایران قدم بزار قدمش روی چشم

آیدین چهارشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 06:47 ب.ظ

هر کجای ایران سرمایه گذاری و آباد شده مردم به دیدن آنجا می روند ، به قول شما "آذریها" یی که پول بیشتر دارند به آنتالیای ترکیه می روند ، کم پولهایش هم به داخل ایران و در درجه اول به سرغین اردبیل سپس جاهای دیگر ، این مسئله چه ربطی به علاقه مندی آذریها به پان فارسیسم داره ، مگر فارسهایی که به آنتالیای ترکیه می روند و تعداد آنها به بیش از یک میلیون نفر در سال می رسد ، خودشان را ترک می دانند که به این مکانها می روند ، ترکان هم به شیراز و اصفهان مسافرت می کنند و هیچ مغایرتی هم با هویت ترکی آنها ندارد ، من یک ملتچی هستم و سال گذشته هم برای گردش به اصفهان رفتم ، این رفتن من به اصفهان از ملتچی بودن من کم نمی کند ، راستی شما چقدر سطحی نگر هستید ؟!

آقا چه کسی از هزینه و پول صحبت کرد؟
گردشگری یکی از مولفه های پیوند دهنده است. قوم گرایی ترکی که شما خود را منتسب به آن می دانید بر اساس تفرت از دیگری است. شما اصولا با نفرت زندگی می کنید و در آن می زیید و همین نفرت چشمان شما را کور میکند.
مسافرت به آنتالیا هم مختص آذری ها نیست. اولا منبع یک میلیون نفر آمار شما مشخص نیست، دوما ایرانی ها، روسها، المانی و... هم به انتالیا می روند. مسئله اصلی پیوند ایرانی ها با همدیگر است. اگر یک آذری نوروز را به شیراز و تخت جمشید سفر میکند پیام دارد، حکایت از یک ناخودگاهی دارد. امیدوارم متوجه منظور شده باشید دوست عزیز قومیتچی

مهرزاد ایرانی در فیسبوک چهارشنبه 7 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:41 ق.ظ

همین الان داریوش که الگوی بسیاری از جوانان ایرانیست و پرطرفدارترین خواننده ایران است آذریه پس ای کاش از او یه کمی یاد میگرفتند بعضیها .

نیما شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 04:31 ب.ظ

این افراد به اصطلاح بان ترک هیچ سابقه و استدلال محکمی ندارند. متاسفانه تاریخ رو هم به راحتی جعل می کنند ُ هیچ جایگاه اجتماعی مشخصی هم ندارند . تنها کاری که باید کرد آموزش تاریخ و واقعیته . متاسفانه مردم ما کم تاریخ می دونند. اگر این کار درست انجام بشه هیچ جوونه آذری اصلاْ در دام اینها نمی افته . به عبارت بهتر تبلیغاتشون میشه آب در هاون کوبیدن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد