«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

یونس شاملی! نخست اندیشه وانگهی گفتار

 

یونس شاملی، برو به مدرسه

 

امروز دیدم یونس - شاملی از وبلاگ نویسان پان ترکیست- در یک نامه سر گشاده خطاب به شاعری متخلص به هالو مطالبی بیان داشته و دستور العمل هایی برای استفاده از مضامین در شعر به وی ارائه داده است.

 نویسنده در ادامه مطلبش به موضوعی بسیار بدیهی شبهه وارده کرده و ادعا نموده بود که نام ایران در تاریخ وجود نداشته است و رضاشاه در اواسط دهه سی میلادی آن را برای کشور انتخاب کرده است.

ظاهرا اشاره این فرد به بخشنامه ای بود که در زمان رضاشاه به سفارت خانه های دول خارجی فرستاده و از آنان خواسته شده بود زین پس به جای استفاده از واژه هایی چون پارس/پرشیا/فرس یا مشتقات آن برای کشور ما از لفظ ایران استفاده کنند. زیرا ایرانیان کشور خود را به این نام مشخص کرده و می شناسند.

در اینجا اشاره کنم که دو یا چند نامه بودن برای بسیاری از کشورهای جهان موضوعیت دارد و بی اطلاعی یونس شاملی از تاریخ و روابط کشورها ایجاد حقیقت نمی کند. برای نمونه ژرمنی/دویچلند و آلمان هر سه برای یک کشور بکار می رود. اجیپت و مصر،گریک و یونان،هان و چین نیز به همین نسبت. دولت ایران در آن تاریخ برای ایجاد وحدت رویه در میان نامه های اداری دست به یک اقدام سنجیده زد و الا اکنون آقای شاملی و دوستانش مجبور بودند در خارج از کشور خود را پارسی یا پرشین معرفی کنند.

با این وجود این عده با کمال گستاخی حقیقت همچون روز عیان را به شکل دیگری روایت می کنند. رضاشاه برای ایران نام گذاری نکرد،بلکه از خارجی ها خواست از یک نام برای کشور ایران استفاده کنند. اروپایی ها تحت تاثیر تاریخ یونان ایران را پرس،پرشیا و... می نامیدند. خود یونانی ها بر اساس تجربه تاریخی،جنگ های یونان و ایرانِ هخامنشی را جنگ های مدیک می گفتند. زیرا هنوز خاطره امپراتوری ماد را در ذهن داشتند و زمان لازم بود تا  بنام جدید عادت کنند.

کسی که موضوع بدین آسانی را به این شکل می فهمد از سه حالت خارج نیست:

یا قوای فاهمه اش ایراد دارد

یا بی سواد و نادان است

یا می خواهد با ارائه تعبیری چنین خود و گفتمان نخ نمای خود را مشروع جلوه دهد.

جهت اینکه پیشداوری یا توهینی در کار نباشد من ترجیح می دهم گزنیه دوم را باور کنم که معصومانه تر از بقیه است. به این جهت برای افزایش سواد تاریخی و سیاسی یونس شاملی دو نقشه تاریخی متعلق به عثمانی ها را به این نوشته پیوست می کنم.در هر دو نقشه به روشنی به نام ایران اشاره رفته است و تاریخ آنها پیش از سال 1936 است.

 

1-      نقشه یک

 

2-      نقشه دو

 

اما جهت این که حیله این حضرات را به خودشان بر گرانیده باشم، و سوال را به صورت معکوس بیان کنم، بسیار علاقه مند هستم تا آقای یونس شاملی هم یک نقشه برای من شاهد بیاورند که در آن تا زمان پیش از روی کار آمدن آتاترک از لفظ ترکیه برای قلمرو آناتولی استفاده شده باشد.

همین طور نقشه ای تاریخی از ایشان می خواهم که شمال رود ارس را به صور مشخص با عنوان آذربایجان نشان داده باشد.

 

دوستان عزیز توجه دارید که پان ترکان هر آن چه خود هستند به دیگران نسبت می دهند. در حالی که در ادبیات فارسی به ویژه پارسی گویان آذربایجان صدها بیت سراغ داریم که در آن از لفظ ایران استفاده شده است. در حالی که در دوره قاجار هزاران سند مکتوب داریم که در آن از نام ایران در مفهوم سیاسی استفاده شده است، در حالی که در ادبیات مشروطه و دوران نهضت مشروطه هزاران بار نام ایران بکار رفته است پان ترکان در صدد انکار چنین واقعیاتی برای عوام الناس هستند.

البته یک توصیه هم برای یونس شاملی دارم و آن اینکه هر آن چه را که فورا به ذهنش می رسد را روی کاغد نیاورد. خیال نکند هر فکر بدیعی می تواند الزاما خوب باشد. بهتر است اندکی در خصوص مسائل اندیشه کند.زیرا فکر کردن چیز خوبی است.

این آقا اگر کمی ادبیات فارسی می خواند و در عوالم ده ده قوش قوش غوطه ور نبود، این سخن حکیمانه را شنیده بود که می گوید: نخست اندیشه وانگهی گفتار.

اگر حتی کمی مذهبی بودی و حدیث می خواند می دانست که در احادیث هم به لزوم اندیشه پیش از سخن گفتن تاکید شده است. در این صورت دست کم به یاد می آورد که در قانون اساسی مشروطه در اصل دوم به نام و نشان ایران اشاره رفته است . آقای شاملی عزیز شما حتی تاریخ آذربایجان را هم به خوبی نمی دانی چون محو و مدهوش ترکیه و موهومات تورانی هستی و الا به یاد می آوردی که در تاریخ مطبوعات ایران و آذربایجان یک روزنامه ای در باکو منتشر می شد به نام «آذربایجان جزو لاینفک ایران» و اگر اصرار داشته باشی من مقاله های پیشه وری را از روزنامه حقیقت برای تو عزیز دل برادر بیرون می آورم که در آن بارها قبل از 1936 به نام ایران به عنوان یک کشور اشاره رفته است.

توصیه من به تو اندیشه کردن است.تو عزیز دل برادر باید بروی گوشه ی کتاب خانه دست کم ده سال کتاب های ابتدایی را مطالعه کنی بعد دست به نوشتن بزنی. نوشتن برای تو زود است برادر من، در غیر این صورت کسانی مانند من هستند که چنان رسوایت کنند که نامت تبدیل به طنز شود.

 

 نوشته مورد نقد:

tribun.com/index.php?option=com_content&view=article&id=801:1390-08-27-12-05-23&catid=50:rasism-&Itemid=61

 

نظرات 3 + ارسال نظر
سمانه جمعه 27 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 08:13 ب.ظ http://omraan89znu.blogsky.com

سلام آقای دادگر
مطالب وبلاگتون خیلی ملموس و قابل فهمه/دست شما درد نکنه
خوشحال میشیم افتخار بدید و به وبلاگ ما هم سر بزنید.

علی مرشدی زاد جمعه 27 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:38 ب.ظ

جناب دادگر. ممنون از مطلب ارزشمندتان. چندی پیش من نیز مطلبی درباره تغییر نام پرشیا به ایران در مکاتبات بین المللی از سوی رضاشاه نوشته بودم و در چند جای آن نوشتار ذکر کرده بودم که در مکاتبات بین المللی و در روابط بین کشورها تصمیم بر این شد که پرشیا به کار نرود و از نام ایران استفاده شود. با وجود این برخی از دوستان در کامنتهای خود اشاره کرده بودند که نام ایران از قدیم ایران بوده است. بله دقیقا همینطور است. وگرنه این شعر فردوسی بزرگ چه معنایی می تواند داشته باشد: چو ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد ... و دریغ است ایران که ویران شود/ کنام پلنگان و شیران شود.

دکتر مرشدی زاد عزیز! درود بر شما
همواره از مطالب و نوشته های ارجدارتان آموخته ایم. کتاب نخبگان آذری و هویت ملی یکی از بهترین پژوهش هایی بود که من شخصا در این حوزه خوانده ام.
به نظر من مسئله سیاسی است. یک عده ای می خواهند برای گفتمان سیاسی خود خوراک داشته باشند. اصلا مهم نیست که آن چه می گویند چقدر حقیقت دارد.فقط در این صدد هستند که بتوانند احساسات عده ای را تحریک کنند و بی خردی را مبنای عمل قرار دهند. چنین افرادی اغلب ابزار دست سیاست مداران قرار می گیرند. همان طور که پیشه وری ابزار شد و پیشینه سیاسی خود را در عرض کمتر از دو سال به باد داد

مزدک شنبه 5 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 07:19 ب.ظ

درود فراوان بر کدبان سیاوش دادگر
از نوشتار پربارتان هم استفاده کردم و هم به عمق بیخردی و البته دشمنی این خودفروشان ایرانستیز بیشتر پی بردم.
پاینده ایرانی
پاینده ایرانمان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد