«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

دیالوگ های تکراری- بخش یک


گفتگویی خیالی میان دو آذربایجانی میهن پرست و قومیت گرا

 

-         قومیت گرا: ما تورک هستیم، چرا در این کشور به هویت، اقتصاد و فرهنگ ما توجه نمی شود؟ چرا نباید به زبان خودمان بخوانیم و بنویسم و تلویزیون داشته باشیم؟

-         میهن پرستاینقدر شتابزده و هیجانی صحبت نکن دوست عزیز. ما آذربایجانی و شهروند ایران هستیم و وفاداری ما نسبت به دولت- ملت ایران است. وقتی از آذربایجانی بپرسند کجایی هست اگر خارج از ایران باشد پاسخ خواهد داد ایرانی و اگر در داخل باشد نام شهر خود را می گوید. ترک بودن صفتی است از بیرون تحمیل می شود.

زبان محلی ما ترکی آذربایجانی است و زبان ملی مان فارسی.این چیزی است که در طی قرون همیشه آذربایجانی ها رعایت کرده اند و نمونه اش را در تاریه ادبیات این خطه می بیند. الان هم کسی به این زبان بی اعتنا نیست. روزنامه،کتاب و برنامه های تلویزیونی به این زبان در آذربایجان پخش می شود و در ادارات زبان ترکی در جریان است. پس می توانیم به زبان خودمان بخوانیم و بنویسم؟

قومیت گرا: نخیر. شما پان فارس هستید. درست است که در صدا و سیما زبان ترکی صحبت می شود ولی در مدارس ترکی ممنوع است. این ها همه نژادپرستانه است.نژادپرستان فارس ما را تحقیر و توهین می کنند و ما نمیتوانیم به زبان خودمان تحصیل کنیم!


-         میهن پرست:  پس قبول می کنید که در صدا و سیمای کشور بودجه و هزینه ای جهت زبان محلی تخصیص داده شده است. پس لطفا من بعد نفرمایید که هیچ توجهی نمی شود. و قبول دارید که چاپ دهها هزار کتاب و مجله و روزنامه به زبان محلی با مانعی روبرو نیست. می ماند مدارس.

اولا ما یک مسئله "آموزش زبان مادری" داریم که قابل دفاع و معقول است و یک مسئله آموزش به زبان مادری داریم که امری غیر معقول است و به این معنی است که فیزیک و شیمی و ... هم به زبان محلی باشد که ممکن نیست. در ثانی اگر مسئله تدریس زبان محلی باشد چرا شما فکر می کنید که مثلا در آذربایجان باید فقط به زبان ترکی باشد؟ مگر در جایی مانند مهاباد که جزو آذربایجان غربی است ولی مردمش کرد زبان هستند، باید به ترکی درس گفت یا در ارومیه که ارمنی و آشوری و فارس زبان و کرد زبان داریم همه اینها باید نادیده گرفته شوند؟

چاره شهرهای چند زبانه چیست؟ شما پیشنهاد می کنید که برای هر یک از این ها یک مدرسه مختلف و جدا تهیه شود یا اینکه ترکی را به کردها و آشوریها تحمیل کنیم؟ و آیا این وسط حقوق بشر و حقوق فطری آنها چه می شود؟

قومیت گرا: اصولا کردهای ... حقی ندارد. آنها اصلا چرا در مهاباد و ارومیه زندگی می کنند آنها مهاجر هستند و همین که اجازه دارند زندگی بکنند زیادی است. اصلا ارومیه و مهاباد شهر کرد نشین نیست و ترک هستند. در ثانی می شود مدارس جدا برای هر یک انتخاب کرد.

میهن پرست: خب شما بدون این که خود بدانید در حال نزدیک شدن به فاشیسم قومی و نژادپرستی هستید. کردها از دیر باز در ارومیه و مهاباد بوده اند. اصولا مهاباد یکی از شهرهای کهن کرد نشین است. در ثانی فرض کنیم مهاجر هستند. افراد به موجب قوانین مملکت ایران حق دارند آزادانه محل زندگی خود را انتخاب کنند. از نظر حقوق بشری نیز توجیح دارد و بیانیه جهانی حقوق بشر نیز می گوید افراد حق انتخاب محل سکنی دارند. شما نمی توانید میلیونها انسان را از یک حق محروم کنید. آن هم از حق زندگی. بنابراین اگر بنا بر تدریس زبان مادری باشد در شهرهای ارومیه،همدان،مهاباد،میانداب و میانه و بوکان و نقده و ... باید زبان های متعددی تدریس شود نه یک زبان ترکی.

راه هر دوم شما هم شدنی نیست. شما می گویید برای گویشوران مختلف مدارس مختلف انتخاب کنیم. همه چیز را ساده می بینید . به عواقب عمل خود واقف نیستید. اگر مدارس آشوری و ارمنی و کرد و آذری جدا شود، در واقع به دست خودمان یک آپارتاید گسترده قومی درست کرده ایم و شکاف اجتماعی بزرگی ایجاد کرده ایم. به این ترتیب این کودکان نمی توانند با هموطن های خود ارتباط برقرار کنند و بیگانه می شوند. در هیچ جای دنیا نظام آموزشی چنین اشتباهی را انجام نمی دهد و با دست خود آپارتاید ایجاد نمی کند.

قومیت گرا: (در ذهن خود می گوید: راستش را بخواهید من قلبا بدم نمی آید که چنین چیزی رخ بدهد و در طی چند سال نفرت های قومی ایجاد شده و افراد به جان هم بیفتند. به این تریبب یک جنگ قومی تمم عیار رخ می دهد و ما می توانیم از این نزع به عنوان سند استفاده کنیم.خون و خون ریزی همیشه به نفع ماست)

خطاب به میهن پرست! شما شونیست هستید. اینها افکار 80 سال پیش است. اصلا شما حقوق ما تورک ها نمی خواهید بپذیرید..

میهن پرست: اگر قرار است حقوقی از این نوع پذیرفته شود چرا فقط برای شما باشد. شما بقیه را آدم حساب نمی کنید؟ کردها و ارمنی حقی ندارند و شما فقط دارید؟

قومیت گرا: نخیر. همه ملل از نظر ما حق دارند. مخصوصا ملت عرب الاحواز مظلوم و بلوچ ها. کردها هم بروند در کرمانشاه و سنندج هر حقی می خواهند داشته باشند. ارمنی ها هم ضد تورک هستند و باید بروند.

میهن پرست: شما نماینده هیچ کس نیستند بنابراین نیازی به وکالت شما برای مردم دیگر نیست. ولی اتفاقا خود کردها همین شمالغرب ایران را کانون خود می دانند و مدعی هستند که جمهوری مهاباد شان را به پیشه وری در اینجا تشکیل داده اند و همین پیشه وری که شما او را به عنوان رهبر خطاب می کند ( و تاریخ وی را عامل شوروی می داند) حکومت به اصطلاح جمهوری قاضی محمد در مهاباد را به رسمیت شناخته بود و هر دوی اینها زیر لوای ارتش سرخ همکاری و همیاری داشتند. اتفاقا همین ارمنی ها و آسوری ها هم در ارومیه بزرگترین خدمات را به فرقه کردند. زیرا شدیدا با روس های هم کیش خود احساس قرابت و هم کیشی می کردند و به دستور روس ها در کنار فرقه دموکرات پیشه وری ایستادند. اردشیر آوانسیان از سران حزب توده هم کسی بود که دست پیشه وری را در دست روس ها گذاشت.

برگردیم به کردها، کردهای ایران اکثریت شیعه هستند و کردهای عزیز اهل سنت نیز در شمالغرب ایران زندگی می کنند و در بوکان و سقز  ومهاباد و... متمرکز هستند. بیشترین ادعاهای قومی و هویتی نیز از همین عده است. کردهای کرمانشاه اصولا داعیه هویتی مانند کردها شمالغرب ندارند. این فاکتور را در نظر داشته باشید که شما نمی توانید در هیچ صورتی از همزیستی با سایر هم میهنان سرباز زنید.

قومیت گرا: این حرف ها شونیستی است. شما می خواهید به من توهین کنید و من تورک را مورد تحقیر قرار دهید. من نه با حقوق بشر کار دارم نه با چیز دیگری. من می گویم شما چرا باید لهجه سی و سوم عربی را به من تحمیل کنید. تورکی زبان سوم جهان است. این را یونسکو گفته است و حتی در یک روزنامه محلی پرتیرا‍ژ در زنجان هم چاپ شده الان هم در سایت قرار گرفته! تورکی زبان هواپیماها و فضاپیماها است. شما بدبخت های بروید با همان تاجیک ها صحت کنید. در فضاپیماها امروزی ترکی را گرمی می دارند و زبان برنامه نویسی هم تورکی است. استاد صدیق هم گفته است اولین زبانی که بشر توانست بدان صحبت کنید تورکی بود، سومری ها و آشوری ها و لولوبی ها، بابلی ها و ایلامی ها و کردها و ارمنی همه تورک بودند.

ولی شما شونیست های کسروی چی و فاشیست ها نمی گذارید این حقایق عیان شود.

میهن پرست: دوست عزیز! به نظر می رسد این ها همه از عقده حقارتی ناشی می شود که شما خودتان بر خودتان بار کرده اید. شاید شما زیاد اجتماعی نشده اید و تجربه زیادی در برخورد با سایر هم میهنان مان ندارید. راستی می توان بپرسم شغل شما چیست و رشته تحصیلی تان چه بوده است؟

قومیت گرا: خودت اجتماعی نشده ای بچه سوسول. من هر سال قلعه بابک می رفتم و بین اجتماعات سرود خوانی زیاد بوده ایم . شب ها دست جمعی مانند گرگ زوزه می کشیدیم.

شغل من هم ارتباطی به تو ندارد. ولی جهت اطلاعت بگویم که من قصاب هستم (به نشانه تهدید ساطور را نشان می دهد) ، رشته تحصیلی ام اول راهنمایی است. اصلا خودت چقدر درس خوانده ای بسواد؟

میهن پرست: شما کتاب هم می خوانید؟

قومیت گرا: من گوناز تی وی نگاه می کنم. نیازی به کتاب نیست. بعضی وقت ها هم کتاب های استاد صدیق را می خوانم و از فحاشی هایی که به شما شونیست ها کرده لذت می برم. واقعا کتاب های علمی هستند. در یک جا حتی به مادر ناصح ناطق هم فحش داده ست.به نظر من بهترین کتاب دنیا کتاب های استاد صدیق است. بعد هم کتاب های "مهندس! حسن راشدی" عالی هستند و من همیشه می خوانم. واقعا تاریخی و علمی هستند. و مهندس راشدی واقعا مورخ بزرگی است. اینقدر بزرگ هست بعضا مقالاتش را بعضی از روزنامه های اردبیل و تبریز چاپ می کنند. مخصوصا در آن بخشی که خواهر مادر همه فارس زبان های دنیا را یکی میکند و به خردوسی فحش می دهد خیلی علمی شده. کتاب ها و مقاله های "مهندس صرافی" در جامعه شناسی و تاریخ خیلی خوب هستند و با دقت می خوانم هر چند که هر بار اینها را به برادرم که الان استاد دانشگاه شده و مثل تو حرف می زند نشان می دهم می گوید به من می خندند و مسخره ام می کند، اما او هم مثل شماها سواد ندارد و نمی فهمد.

 

میهن پرست:باشه. فعلا خدا حافظ.

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
میثم دوشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 04:38 ب.ظ http://www.yamahdi313.arisfa.com

سلام شما لینک شدید لطفا منو هم لینک کنید

حمید آذری سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 08:28 ب.ظ

در روز راهپیمایی 22 بهمن صدا سیما از همه استانها تصویر پخش می کرد جالبه فقط آذربایجان بود که غیر فارسی صحبت می کردند تمام استانها به نشان اتحاد ملی به فارسی مراسم برکزار کردند.

خاکستری دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:31 ب.ظ http://adamgray.blogsky.com

مادر عصری زندگی می کنیم که عصر جهانی شدن است و قرار است در این عصر انسان ها با همه ی مذاهب ،قومیت هاو ...به هم احترام بگذارند و حقوق انسانی هم دیگر رارعایت کنندو همه ارانی ها با تمام اقوام آن را دوست دارم و بهتر است حاکمیت ایران هم به فکر این باشد که نکند با ازبین رفتن حقوق اقلیت ها آن ها را به فکر جدایی و تکه کردن ایران بیاندازد که این نه به نفع آن هاست نه به نفع ایران ما یک ملت واحدیم .پاینده ایران

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد