«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

«هویت»

جستارهایی از موضع «دفاع ملی»

رضا براهنی میگوید در زندان های ایران به او تجاوز شده

خجالت



خجالت هم چیز خوبی است آقای براهنی. حیاء هم بهتر است در وجود هر انسانی باشد. 
این یک جمله را گفتم تا به این موضوع بپردازم که چرا این پیرمرد که در صدای امریکا مدعی شده بود معلمش او را مجبور می کرد تخته سیاه بلیسد تا جریمه فارسی حرف نزدنش باشد، این گونه آبروی و عصمت خود را به راحتی به حراج می گذارد.
پرویز ثابتی مقام امنیتی زمان شاه، در خاطراتش می نویسد، از طرف نیویورک تایمز آمده بودند در خصوص وضعیت حقوق بشر. خبرنگار به من گفت نویسنده ای به اسم براهنی به ما گفته است در ساواک من را از پنکته سقفی آویزان کرده بودند و در حالی که می چرخید از پایین به من تجاوز می کردند!
ثابتی در برنامه افق صدای امریکا یکبار دیگر به این موضوع اشاره کرده است.

شما قضاوت کنید که این براهنی چقدر می تواند متوهم و دیوانه باشد که چنین دروغی را در خصوص خودش شایع سازد. اصلا چنین وضعیتی که ایشان توصیف می کنند، ممکن و شدنی است؟

می دانیم که براهنی یکی از نخستین کسانی بود که اروتیسم را وارد داستان نویسی ایرانی کرد. ایشان از اول هم توهمات جنسی زیادی داشتندو ظاهرا داستان پنکه هم یکی از توهمات ایشان است. همانطور که زبان مادری و قضیه تخته لیسی اش تهمی بیش نیست.
ولی آقای براهنی آبرو چیز خوبی است و از هر دارای ارزشمندتر. شما آبروی خودتان را با دست خودتان برده اید. فساد اخلاقی و جنسی شما به ویژه در کلاس های داستان نویسی و نرد عشق پیری باختن با شاگردان دختر آن هم به آن اوضاعی که خود بهتر می دانید، ادعای مورد تجاور قرار گرفتن توسط ساواک و... و دهها بیماری جنسی دیگر که می توان در داستان های شما یافت آبرویی برای شما نگذاشته است. اعتبار کاذبی هم که به عنوان داستان نویس بدست آورده بودید، در چند سال گذشته شدیدا افت کرده است. امروز خواننده ها و هواداران شما تنها عده ای معدود بوزقورد یا کرم خاکستری هستند که خودتان به وجود آورده اید و بهتر است تا آخر عمر بدانها اکتفا کنید.
مطمئن باشید با دروغ بافی هایتان بعدها قضاوت خوبی در خصوص شما نخواهد شد. 

دیالوگ های تکراری- بخش یک


گفتگویی خیالی میان دو آذربایجانی میهن پرست و قومیت گرا

 

-         قومیت گرا: ما تورک هستیم، چرا در این کشور به هویت، اقتصاد و فرهنگ ما توجه نمی شود؟ چرا نباید به زبان خودمان بخوانیم و بنویسم و تلویزیون داشته باشیم؟

-         میهن پرستاینقدر شتابزده و هیجانی صحبت نکن دوست عزیز. ما آذربایجانی و شهروند ایران هستیم و وفاداری ما نسبت به دولت- ملت ایران است. وقتی از آذربایجانی بپرسند کجایی هست اگر خارج از ایران باشد پاسخ خواهد داد ایرانی و اگر در داخل باشد نام شهر خود را می گوید. ترک بودن صفتی است از بیرون تحمیل می شود.

زبان محلی ما ترکی آذربایجانی است و زبان ملی مان فارسی.این چیزی است که در طی قرون همیشه آذربایجانی ها رعایت کرده اند و نمونه اش را در تاریه ادبیات این خطه می بیند. الان هم کسی به این زبان بی اعتنا نیست. روزنامه،کتاب و برنامه های تلویزیونی به این زبان در آذربایجان پخش می شود و در ادارات زبان ترکی در جریان است. پس می توانیم به زبان خودمان بخوانیم و بنویسم؟

قومیت گرا: نخیر. شما پان فارس هستید. درست است که در صدا و سیما زبان ترکی صحبت می شود ولی در مدارس ترکی ممنوع است. این ها همه نژادپرستانه است.نژادپرستان فارس ما را تحقیر و توهین می کنند و ما نمیتوانیم به زبان خودمان تحصیل کنیم!

ادامه مطلب ...

نگاهی به کنش اجتماعی آذری ها و نسبت آن با هویت ملی

هنر آذربایجان و هویت ملی 

تابلو فرش تخت جمشید، اثر هنرمندان تبریزی

عمق ضمیر و آرمان ها و علایق مردم را می توان از هنر و هنر آفرینی هنرمندانش فهمید. هنرمند آذربایجان به چه می اندیشد و آرمانش چیست؟ 
نگاهی به هنرمندان آذری در عرصه نقاشی،خطاطی،موسیقی و آوازخوانی و فرشبافی بیاندازید. در میان هزاران خواننده و موسیقی ساز ایرانی به بینید چند تن از آن ها آذری هستند. از گوگوش تا داریوش اقبالی خواننده ها و موسیقی دان های زیادی وجود دارند که در میان مردم محوبیت کسب کرده اند و اعتباری دارند. این خواننده ها همه افرادی وطن پرست و ایران دوست به شمار می روند. زندگی خصوصی و تمایلات شخصی شان ارتباطی به ما ندارد، مهم این است که خیلی از افراد آن ها را دوست دارند و آن هم به عنوان یک آذربایجانی به ایران و هم میهنان خود عشق می ورزند و الگو جامعه اند. چند سال پیش بود که داریوش اقبالی آهنگی ساخت در خصوص آذبایجان و در آن به تقبیح پان ترکان و تجزیه طلبان خائن پرداخت. بزرگ ترین دشمن کسانی که خود را هویت طلب می دانند، آذربایجانی ها هستند. آذربایجانی حتی با تنفس خودش نشان می دهد که با ترک گرایی مخالف است و با تمام وجودش ایران و ایرانیت را دوست دارد.

در نوزوز نگاهی به مسافران نوروزی داشته باشید. در 12 روز نوروز و به ویژه در روزهای نخست آذربایجان از سکنه خالی می شود. مردم برای مسافرت به کدام شهرها می روند؟
بیشتر آذریها راهی شیراز می شوند و تا نوروز را در تخت جمشید بگذرانند. این یک سنت ملی که دست کم هر ایرانی یک بار در عمرش انجام می دهد،سپس مزار سعدی و حافظ و شاه چراغ و ... مشهد یکی دیگر از شهرهای بزرگی است که مردم به آن مسافرت می کنند. مرقد امام رضا، مقبره فردوسی،خیام ،عطار و... 
اصفهان  از دیگر مقصد های آذری ها است. نوع کنش اجتماعی و رفتاری روزمره را بنگرید. علاقه به ایران و بازشناسی مجدد ایران برای ما آذری ها بسیار مهم است.
نقش و نگارهای فرش تبریز را مشاهده کنید. همه فرش های برجسته تبریزی از یک چیز حکایت دارند: ایرانیت. تخت جمشید و اماکن ملی و باستانی کشورمان اولین ترجیح بافندگان تبریزی است. مادر در ایرانیم، ایران در ماست!

یورو ویژن و معاهده ننگین ترکمنچای

مسابقه یورو ویژن در باکو، تاریخ منطقه قفقاز در سایت رسمی یورو ویژن

 

یورو ویژن یک مسابقه سالانه جهانی در حوزه موسیقی پاپ است که  خوانندگان آماتور پاپ کشورهای اروپایی سالانه درآن شرکت می کنند. هدف آن آشنایی و نزدیکی هر چه بیشتر مردم کشورهای مختلف به یکدیگر و نتیجه مسابقه با پیامک مشخص می شود.

چنین برنامه ای  فرصتی است برای کشورهایی که علاقه دارند خود را در حوزه  اروپا تعریف کنند و بشناسانند و چیزی نیست که کشورهایی چون باکو و ترکیه که خود را ضمیمه رایگان اروپا می دانند از فرصت بدهند. از قضا سال گذشته کشور تازه به دوران رسیده باکو در این مسابقات رتبه نخست را کسب کرد و توانست میزبانی مسابقات دور بعدی از آن خود نماید. باند علیف این موضوع را فرصتی برای  تبلیغ خود و تحریفات تاریخی اش می داند و تلاش می کند برای شناساندن جمهوری کوچک چند میلیونی اش که جز با شکست در جنگ قره باغ و مذاکرات مینسک نامی ا ز آن شنیده نمی شود در سطخ وسیع مطرح سازد.

اما هنوز مسابقات شروع نشده اتفاقی پیش بینی ناپذیری رخ داده است که الهام علیف را خوشحال نخواهد کرد.  سایت رسمی یورو ویژن در بخش معرفی آذربایجان به تاریخ این کشور اشاره کرده است و بیان نموده که این کشور در گذشته ای نه چندان دور بخشی از ایران بود که بر اساس معاهده ترکمنچای از ایران جدا شده .

مسلما این چیزی نبود که باند علیف خواستار آن باشند. آن ها با بیخردی تمام در مدارس به کودکان آموزش می دهند که کشورمان یک کشوری کهن باستانی است که تمدن جهانی مدیون آن است و مطالب دیگری که از عقده های حقارت ناشی می شود.

علی اف و باند قمار بازش باید بداند که حقایق را برای همیشه نمی تواند پنهان کند. پیشینه این کشور کوچک تا ابد بر پیشانی اش باقی است و کتمان و تحریف باعث رسوایی و خنده مردم جهان خواهد شد.

از قضا سرکه انگبین صفرا فزود

روغن بادام خشکی می فزود

 

 برای دیدن تاریخچه آران در سایت رسمی یورو ویژن: 

http://www.eurovision.tv/page/baku-2012/about/azerbaijan